woensdag 15 oktober 2008

Herinnering aan Twee Vrouwen

Nog even en dan gaat de 3e manifestatie Nederland Leest van start.
Dit keer wordt het boek 'Twee Vrouwen' van Harry Mulisch gratis aan bibliotheekleden uitgedeeld.
Ik ben benieuwd wat mensen die het boek in de jaren zeventig hebben gelezen zich daarvan nog kunnen herinneren.
Ik persoonlijk niet veel dus. Dat kan aan mij liggen (ik heb een vrij slecht geheugen...dat geef ik toe), maar het kan natuurlijk ook aan het boek liggen.
Dat brengt me op de volgende interessante vragen:
- Wanneer herinner je je boeken en waarom herinner je je ze?
- Is een boek wat je je niet (meteen) herinnert een slechter boek?
Stof tot nadenken, lijkt me.
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Karin

6 opmerkingen:

Anoniem zei

ik kan me dat boek van Mulisch wel herinneren van toen ik het las in de jaren '70. Niet alle details trouwens...

Wat betreft je vraag of een boek dat je je nauwelijks herinnert een slechter boek is: ik herinner me vooral die boeken die ik apart vond, waar iets in stond waar ik 'wat aan had' of die me aan het denken zetten.
Maar er zijn talloze boeken die ik puur voor plezier gelezen heb (thrillers bijv, of chicklit) en op dat moment echt met genoegen gelzen heb, maar die me niet zijn bijgebleven.
Geldt trouwens ook voor films. Hoe vaak zit je niet voor de buis en denkt halverwege 'dit komt me toch wel vaag bekend voor?'

Is op zich niet erg, want het boek is dan meer een snack waar je op dat moment van geniet, maar wat geen blijvende vat op je heeft.

Overigens: soms herinner ik me een boek/film ook wel, niet omdat het zo goed was, maar omdat ik het zo slecht vond en me eraan doodergerde.

Dus dat je het je herinnert, wil niet automatisch zeggen dat het een goed boek was...

KarinP zei

Ik ben het met Aline eens;neen boek dat je je niet herinnert hoeft niet meteen slecht te zijn. Meestal lees ik slechte boeken helemaal niet uit. Een boek kan een idee of indruk bij je achterlaten, zonder dat je precies kunt vertellen waar het over ging. Het kan ook alleen maar leuk spannend of grappig zijn. Aan de ander kant zijn dat bij mij niet vaak boeken waar ik echt door geraakt werd. Ik denk dat verhalen waar je helemaal van onder de indruk was, je beter bijblijven. Dat wil alleen niet zeggen dat ze je precies bijgebleven zijn.


2 vrouwen heb ik op de middelbare school gelezen en ik weet er helemaal niets meer van, alleen dat het fijn dun was....

Anoniem zei

Ik heb de afwijking dat ik een boek dat ik slecht vind toch uitlees omdat ik WIL weten hoe het afloopt. Er zit dan geen rem meer op.

Anoniem zei

vroeger las ik ook alles uit. Soms denk ik dat dat nog komt omdat ik boeken voor school MOEST lezen. vreselijk!
Op een gegeven moment kreeg ik door dat dat niet meer hoefde: een eye-opener.
Er zijn genoeg mooie boeken die ik me niet meteen meer kan herinneren. ik heb zelfs wel eens dat ik ergens in begin en dan opeens denk 'dit komt me toch wel bekend voor...'. Dan moet ik even doorlezen om zeker te weten of ik het inderdaad al eens heb gelezen.
Toch lees ik bijna nooit boeken twee keer. zelfs de mooiste niet. vreemd hè? ik ken(jongere)
mensen die een boek wel 15 keer lezen.

Marian

Anoniem zei

Ik heb het boek gelezen toen ik 15 of 16 was, en toen heeft met name het einde erg veel indruk op me gemaakt. Ik weet nog dat ik op het strand lag te lezen, en het boek boos van me af heb gegooid toen ik het uit had (nog mijn excuses voor de zandkorrels aan wie het na mij heeft geleend, het was in 1996).

Ik ga nu het nu voor de tweede keer lezen en ben benieuwd hoe ik het boek nu vind. Het uittreksel dat ik destijds heb gemaakt heb ik ook nog!

carla zei

De boeken die ik mij het best kan herinneren zijn de boeken die ik aan één stuk uit heb gelezen, maar dat was niet alleen omdat ze zo geweldig waren, maar ook omdat dat meestal in een vakantie was. Hoewel: ik bewaar vaak wel bijzondere boeken voor de vakantie, juist omdat ik ze dan in één ruk uit kan lezen. Ik weet dus ook van de mooiste boeken, wanneer en waar ik ze gelezen heb.

"Twee vrouwen" heb ik niet gelezen, wel de film gezien en daar kan ik me ook weinig van herinneren. Vraag: moet ik het boek dan toch nog lezen?