woensdag 15 oktober 2008

Is Mulisch vrouwonvriendelijk?

In veel artikelen over het boek 'Twee vrouwen' wordt de vraag gesteld of een man wel kan schrijven vanuit het gezichtspunt van een vrouw.
Nou staat Mulisch bekend om het feit dat er veel vrouwen voor hem zijn 'gevallen' ( in 'De Wereld Draait Door werd het werkwoord 'Mulischen' geïntroduceerd bij de Nederlanders).
Ook is bekend dat hij over de vrouw in het algemeen geen al te hoge dunk heeft.

Eigenlijk vind ik het teveel eer om hierdoor beledigd te zijn. Dat ben ik ook niet, maar een vervelende man vind ik het wel. (of betekent dat toch dat ik beledigd ben :-) )

De vraag is : is Mulisch nou vrouwonvriendelijk, is hij onwetend op het gebied van vrouwen of lijdt hij meer aan hoogmoed en heeft hij ook geen hoge dunk van veel mannen?



Karin

8 opmerkingen:

KarinP zei

Mulisch wijdt toch zomaar een heel boek aan de vrouw(2 zelfs), dus ik weet het niet wat betreft die lage dunk...Maar een man die zegt dat hij "onder de indruk [is] geraakt van zichzelf" daar krijg ik toch een beetje de kriebels van.
Het zal hoogmoed zijn denk ik.

steenwijk23 zei

ja denk ik ook Hij lijdt niet aan een gebrek aan zelfvertrouwen in ieder geval :)

Anoniem zei

Gebrek aan eigendunk kun je'm in ieder geval niet verwijten ;-)

steenwijk23 zei

nee ook dat niet ;)
hihi

steenwijk23 zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei

Ik denk niet dat Mulisch vrouwonvriendelijk is. Hij is gewoon alleen vriendelijk voor zichzelf (en wellicht voor het republiekeins genootschap waar hij al jaren lid van is....wat volgens mij louter uit mannen bestaat)

Jacqueline

Anoniem zei

http://www.republikeinsgenootschap.nl/

de site van het republikeins genootschap

Jacqueline

Anoniem zei

Eerst is er Mulisch, dan komt de mensheid